Pedagogisch beleid
Welkom bij mijn visie op opvoeden en ontwikkeling. In mijn aanpak staan het welzijn en de tevredenheid van het kind en de ouders centraal. Ik geloof, geïnspireerd door pedagogen zoals Loris Malaguzzi van Reggio Emilia, dat ieder kind krachtig en nieuwsgierig ter wereld komt met een natuurlijke drang om te leren en te ontdekken. Hoewel ik niet volledig volgens de Reggio Emilia-methode werk, neem ik enkele kernaspecten mee in mijn benadering.
Elk kind ontwikkelt zich uniek en door te observeren zie ik waar het kind staat in zijn ontwikkeling. Op deze manier kan ik een passende ondersteuning bieden waar nodig. Dit kan variëren van het aanreiken van een stoel om het kind te helpen staan, tot het aanbieden van materialen waarmee het zich kan uiten via spel of creativiteit. Samenwerking en open communicatie met ouders zijn essentieel voor mij, omdat het zorgt voor een gezamenlijke, afgestemde aanpak.
Bij Bloemennest bied ik kinderen de ruimte om zichzelf te ontdekken, andere kinderen te ontmoeten en de wereld spelenderwijs te verkennen. Met zorg en aandacht begeleid ik hen op deze mooie ontdekkingsreis.
Vertrouwen en veiligheid
Kinderen hebben een gevoel van vertrouwen en geborgenheid nodig om te kunnen spelen, ontdekken en zich te ontwikkelen. Als gastouder bied ik emotionele veiligheid door een warme, liefdevolle benadering en vaste routines. Dit creëer ik mede door een vast dagprogramma met terugkerende onderdelen, zo ontstaat er voorspelbaarheid (zie pagina ‘Dagprogramma’). Hierbij maak ik gebruik van rituelen, zoals een verhaaltje of liedje voor eetmomenten en een muziekje voor het slapen gaan. Zo voelt elk kind zich veilig en gezien.
Wennen
Uw kind kan, indien gewenst, voorafgaand aan de plaatsingsperiode komen wennen bij Bloemennest. In overleg kan uw kind eerst een paar uur wennen voordat het de hele dag blijft. Zo leer ik uw kind beter kennen en kan ik zien of het zich prettig voelt in de groep. De wenperiode vindt plaats wanneer de groepsgrootte dit toelaat en is kosteloos.
Kiki
Bij Bloemennest werk ik met Kiki, wat staat voor Kansen in Kinderen. Dit unieke ontwikkelingsprogramma is speciaal voor kinderen van 3 maanden tot 4 jaar en loopt gedurende de opvangperiode. Het programma biedt een veelzijdige en speelse benadering met maandelijkse thema’s om ontwikkelingskansen te creëren.
Per activiteit kijk ik welke vorm het beste past bij de leeftijd en ontwikkeling van uw kind. Kiki, de knuffelbeer, maakt deel uit van het dagprogramma en beleeft samen met de kinderen leuke en leerzame avonturen. Elke maand maak ik een nieuwe thematafel.
Bij elk thema horen 12 woordkaarten met bijbehorende plaatjes, die aan bod komen tijdens de activiteiten. U ontvangt iedere maand een digitale ouderbijlage met informatie over het thema en ideeën voor activiteiten thuis.
Doen wat je zegt en zeggen wat je doet
Ik vind het belangrijk om te doen wat ik zeg en te zeggen wat ik doe. Ik praat met zowel baby’s als peuters over wat we gaan doen en wat we hebben meegemaakt, inclusief het benoemen van emoties. Bijvoorbeeld, als een kind boos is omdat het speelgoed van een ander kind wil, zeg ik: “Ik zie dat je boos bent en graag met die pop wilt spelen. Zullen we samen een mooie pop voor jou zoeken?”
Complimenten voor positief gedrag zijn essentieel en stimuleren het gevoel van eigenwaarde. Kinderen mogen meebeslissen over activiteiten; ze kunnen kiezen waar ze mee willen spelen of welk liedje of boekje ze willen. Ook vraag ik hen om te helpen met opruimen en de tafel dekken voor de lunch.
Normen en Waarden
Bij Bloemennest staan eerlijkheid, oprechtheid, respect en aandacht voor elkaar en de omgeving centraal. Kinderen leren beleefd te zijn. We zijn lief voor elkaar, leren samen te spelen en geen spullen te beschadigen. Als dat toch gebeurt, maken we het goed met de ander en zeggen we ‘sorry’.
Kleine gewoontes zoals “dank je wel” zeggen en op je beurt wachten versterken sociale vaardigheden. Zo groeien kinderen op in een omgeving van zorg en wederzijds respect.
Speelgoed en ontwikkeling
Bij Bloemennest bied ik een gevarieerd aanbod van speelgoed dat is afgestemd op verschillende leeftijden en ontwikkelingsgebieden, geschikt voor zowel jongens als meisjes. Ik maak een onderscheid tussen gesloten speelgoed, dat op één specifieke manier gebruikt kan worden en open speelgoed, dat uitnodigt tot creatief spel en op meerdere manieren kan worden benut. Dit omvat onder andere blokken, kosteloos materiaal, natuurlijke materialen en huishoudelijke voorwerpen.
Ik stimuleer kinderen om zelf na te denken over waar ze mee willen spelen en wat ze daarvoor nodig hebben. Dit bevordert niet alleen hun fantasie en creativiteit, maar ook hun zelfstandigheid. Er is altijd voldoende speelgoed beschikbaar, dat regelmatig wordt afgewisseld om elke speelsessie tot een nieuwe ontdekking te maken. Het speelgoed is overzichtelijk in bakken opgeborgen, zodat kinderen gemakkelijk kunnen zien wat er is en zelf kunnen kiezen.
Bij de verschillende thema’s van Kiki verzamel ik speelmateriaal dat aansluit bij het betreffende thema. Kinderen zijn vaak dol op herhaling; door bekende activiteiten steeds opnieuw te doen, herkennen ze patronen en ervaren ze plezier in het spel.
Voor de cognitieve ontwikkeling heb ik een assortiment blokken, puzzels en spelletjes die ik kan aanpassen aan het niveau van uw kind. Ook bied ik diverse boeken aan, van prentenboeken tot zelfleesboeken. Samen met de kinderen ga ik regelmatig naar de bibliotheek om nieuwe boeken uit te zoeken. Samen met het dagelijks zingen van liedjes draagt het bij aan de taalontwikkeling.
De motorische ontwikkeling komt aan bod door activiteiten die zowel de grove als fijne motoriek stimuleren. Dit omvat leren rollen, kruipen, staan en lopen, evenals het zelfstandig leren op- en afklimmen van trappen. Voor de fijne motoriek bied ik knutselactiviteiten aan, zoals verven, tekenen, plakken en knippen. We besteden ook aandacht aan dagelijkse zelfstandigheid, zoals het aan- en uitdoen van kleding, zodat uw kind hierin kan oefenen.
Tot slot is de sociaal-emotionele ontwikkeling van groot belang. Kinderen leren door interactie met elkaar en volwassenen, en ontwikkelen zo hun unieke karakter. Imitatiespeelgoed, zoals poppen, keukenspullen en verkleedkleren, moedigt hen aan om elkaar en volwassenen na te volgen, wat bijdraagt aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden. In de groep komen kinderen van verschillende leeftijden en achtergronden samen, wat hen helpt om te leren samenwerken, delen en omgaan met emoties. Ik werk samen met u als ouder om uw kind te begeleiden in dit leerproces, waarbij respect voor elkaar en het opkomen voor jezelf centraal staan.
Verjaardag vieren
Wanneer uw kind jarig is, kan hij of zij ook bij Bloemennest een feestelijke verjaardag vieren. We maken er een bijzondere dag van met een feestelijke verjaardagsmuts, kleurrijke slingers en een mooi versierde stoel! We zingen voor de jarige met behulp van muziekinstrumenten, en uiteraard mag hij of zij trakteren. Als kers op de taart ontvangt de jarige ook een leuk cadeau!
Leefstijl en hygiëne
Ik betrek uw kind op verschillende manieren bij een gezonde levenswijze. Beweging is leuk en gezond, vooral in de frisse buitenlucht! We gaan elke dag naar buiten, spelen in de achtertuin of maken een tocht met de Kiddybus, een veilige bolderwagen. Buiten ervaren de kinderen nieuwe geuren en geluiden. Voor uw baby is er een afgeschermde plek om te spelen, rollen en kruipen.
Buitenspelen daagt kinderen uit om te kruipen, klimmen, springen en rennen. Het is belangrijk dat ze zich vrij kunnen bewegen, zelfs als ze vies worden. In de zomer smeer ik de kinderen goed in met zonnebrandcrème en zorg ik voor voldoende beschutting.
Hygiëne is essentieel. Ik zorg voor een schone speel- en slaapomgeving en ga zorgvuldig om met voeding en eetgerei. Het speelgoed wordt regelmatig schoongemaakt en de speel- en slaapruimte worden dagelijks geventileerd.
Ik hecht veel waarde aan persoonlijke hygiëne. Kinderen wassen hun handen voor het eten en na het toiletbezoek, en ik gebruik schone natte washandjes na elke maaltijd. Gelieve slofjes of antislipsokken mee te geven, samen met een tas met reservekleding, luiers en persoonlijke spullen zoals een knuffel en/of speen.
Voeding
Bij Bloemennest zorg ik voor gezonde, gevarieerde en veilige voeding. Dagelijks serveren we vers fruit en snoepgroenten en snoepen doen we met mate, met een focus op gezonde opties. Als uw kind speciale of dieetvoeding nodig heeft, bespreek ik dit graag met u, zodat hij/zij de juiste voeding krijgt. In sommige gevallen kan ik u vragen om specifieke producten van thuis mee te nemen.
Ik houd ook rekening met uw religie of andere overtuigingen, zodat we voeding vermijden die niet geschikt is voor uw kind. Voor kinderen die borstvoeding krijgen, kunt u de voeding gekoeld of bevroren meenemen. Het is belangrijk om uw kind voorafgaand aan de plaatsing te laten wennen aan de fles, zodat er geen problemen ontstaan.
Zieke kinderen
Bij Bloemennest kan ik, indien nodig, bepaalde geneesmiddelen toedienen. Hiervoor vraag ik u een medicijnformulier in te vullen en te ondertekenen. U kunt zelfzorg- of voorgeschreven medicatie meenemen, maar graag met bijsluiter en in de originele verpakking..
Of uw kind bij ziekte kan komen, hangt af van de ernst van de klachten. Kinderen zijn welkom zolang ze actief kunnen deelnemen aan het dagprogramma en er een aanvaardbaar risico op besmetting is voor anderen.
Als uw kind ziek wordt terwijl het bij mij is, informeer ik u direct. In overleg kan het nodig zijn dat ik u vraag om uw kindje (eerder) op te halen, afhankelijk van de situatie.
Veilig slapen
Tijdens het kennismakingsgesprek bespreekt u de slaapgewoonten van uw kind, zodat we de thuissituatie kunnen afstemmen op die bij Bloemennest. Kinderen die gewend zijn om in hun eigen bed te slapen en zelf in slaap te vallen, wennen sneller aan het slapen hier.
Kleine kinderen hebben vaak behoefte aan een middagdutje, wat ik belangrijk vind voor zowel hun welzijn als de groep. U kunt aangeven wanneer u het slaapje wilt afbouwen, en we bekijken samen de mogelijkheden. Het belang van het kind staat hierbij voorop.
Ik probeer de kinderen niet te storen in hun slaap, gebruik een babyfoon om ze te horen en heb een slaapkamer boven de woonkamer, grenzend aan de achtertuin. In deze ruimte staan vier bedjes, 2 stapelledikanten met dakjes voor extra veiligheid.
Haal- en brengmomenten
De informatie-overdracht bij haal- en brengmomenten zijn voor mij van groot belang. Bij het brengen hoor ik graag of er bijzonderheden zijn over uw kind, zoals slaap- of eetgewoonten, zodat ik hierop kan inspelen. Indien gewenst, kan ik u gedurende de dag updates sturen over hoe het met uw kind gaat.
Bij het ophalen informeer ik u graag over de belevenissen van uw kind. Tijdens het eerste levensjaar kan ik een schriftje bijhouden waarin ik dagelijks noteer hoe de dag is verlopen. Ook maak ik foto’s van activiteiten en speelmomenten, die ik dezelfde avond nog naar u stuur. Deze visuele updates vormen een fijne aanvulling op de mondelinge en schriftelijke overdracht. Ouders hebben dit tot nu toe als zeer prettig ervaren. Mocht u andere wensen hebben, laat het me gerust weten.
Babymassage
Ik heb de cursus Shantala babymassage gevolgd bij Lief & Stoer, speciaal voor baby’s. Aangeraakt worden geeft hen een gevoel van geborgenheid, rust, en vertrouwen in hun omgeving, wat essentieel is voor hun emotionele en lichamelijke ontwikkeling.
Babymassage bevordert het welzijn van elke baby en kan verlichting bieden bij slaapproblemen, onrust of buikkrampjes. De massage kan eenvoudig over de kleding worden gegeven.
Tijdens de cursus heb ik ook geleerd over baby-gym, Dunstan babytaal, luieruitslag, reflux, inbakeren, darmkrampjes/obstipatie, en handjes-taal.
Muziekkwartier
Het Muziekkwartier is een muzikale methode die de waarde van muziek in de kinderopvang benadrukt. Muziek maakt gelukkig! Voor jonge kinderen is samen zingen, spelen en bewegen essentieel en sluit aan bij hun natuurlijke behoeften. Vroeg met muziek beginnen stimuleert een actiever brein en bevordert de taal- en spraakontwikkeling, evenals sociale vaardigheden.
Het belangrijkste is dat muziek kinderen plezier en voldoening biedt. Ik richt me op de positieve ontwikkeling van kinderen door spelenderwijs muziek aan te bieden. Dit bevordert niet alleen de muzikale ontwikkeling, maar ook motoriek, zintuigen en cognitie. Door samen muziek te maken, oefenen we sociale vaardigheden die aansluiten bij het ontwikkelingsniveau van de kinderen.
Pedagogische Kwaliteitsboom – Bloemennest
Bij Bloemennest staat het welbevinden en de ontwikkeling van ieder kind centraal. Ik werk vanuit een pedagogische visie, waarin het kind als competent en nieuwgierig individu wordt gezien, met een natuurlijke drang om te ontdekken en te groeien. Graag begeleid ik kinderen op hun eigen tempo en op basis van de vier pedagogische basisdoelen van Marianne Riksen-Walraven: een gevoel van emotionele veiligheid, ontwikkelen van persoonlijke competenties, ontwikkelen van sociale competenties en gelegenheid om waarden en normen eigen te maken.
1
Emotionele Veiligheid
- Activiteiten: Ik bied kinderen een vaste dagindeling met herkenbare momenten zoals handen wassen, verhaaltjes en liedjes. Rituelen rondom eet- en slaapmomenten creëren rust en voorspelbaarheid.
- Speel-Leeromgeving: De ruimte bij Bloemennest is zo ingericht dat kinderen zich vrij kunnen bewegen en snel vertrouwd raken met hun omgeving. Overzichtelijk opgeruimde speelhoeken zorgen voor veiligheid en comfort.
- Groep: De wenperiode zorgt ervoor dat ieder kind op zijn eigen tempo kan wennen aan de groep en aan mij als gastouder. Kinderen zien vertrouwde gezichten en vormen hechte onderlinge banden.
- Pedagogisch Medewerker-Kind: Ik werk met een warme, liefdevolle benadering en besteed aandacht aan de gevoelens van ieder kind, zodat zij zich begrepen en gesteund voelen.
2
Ontwikkelen van Persoonlijke Competenties
- Activiteiten: Mijn activiteitenprogramma richt zich op de individuele ontwikkeling van elk kind, met thema’s zoals motoriek, kunst, natuur en taal. Ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen tempo.
- Speel-Leeromgeving: De speelmaterialen sluiten aan bij de leeftijd en interesses van de kinderen. Kiki, de knuffelbeer uit het VVE-programma Kiki, Kansen in Kinderen, stimuleert de kinderen om actief deel te nemen aan leerzame activiteiten.
- Groep: Ik bied ruimte aan kinderen om zich op hun eigen manier en in hun eigen tempo te ontwikkelen. Er wordt rekening gehouden met de individuele behoeften en voorkeuren van ieder kind.
- Pedagogisch Medewerker-Kind: Door kinderen te observeren, stem ik mijn begeleiding af op hun persoonlijke ontwikkeling. Complimenten en ondersteuning stimuleren hun zelfvertrouwen en motivatie.
3
Ontwikkelen van Sociale Competenties
- Activiteiten: Door groepsspelletjes, samenzang en imitatie-spel met bijvoorbeeld keukenspeelgoed, leren kinderen samenwerken, delen en omgaan met emoties. Deze spelvormen versterken hun sociale vaardigheden.
- Speel-Leeromgeving: Speelhoeken zijn ingericht voor gezamenlijke activiteiten, zoals een poppenhoek en een bouwhoek, waar kinderen samen kunnen spelen en zo sociale interacties leren begrijpen.
- Groep: De mix van leeftijden en achtergronden in de groep helpt kinderen leren van elkaar, samen te werken en elkaars verschillen te respecteren.
- Pedagogisch Medewerker-Kind: Ik benoem emoties en geef regelmatig complimenten voor positief gedrag. Hierdoor ontwikkelen kinderen empathie en leren zij zelf hun emoties te herkennen en te verwoorden.
4
Gelegenheid om Waarden en Normen Eigen te Maken
- Activiteiten: Ik leer kinderen beleefdheidsregels zoals “dank je wel” zeggen en op je beurt wachten. Met groepsgesprekjes over respect en vriendelijkheid maak ik hen bewust van het belang van goede omgangsvormen.
- Speel-Leeromgeving: Materialen en speelhoeken worden met zorg behandeld, en ik leg kinderen uit waarom we netjes omgaan met spullen en speelgoed. Dit leert hen verantwoordelijkheid voor hun omgeving.
- Groep: Binnen de groep gelden duidelijke regels zoals respect voor elkaar en het niet beschadigen van spullen. Bij conflicten leren kinderen om het goed te maken en hun verontschuldigingen aan te bieden.
- Pedagogisch Medewerker-Kind: Ik geef het goede voorbeeld door consistent te handelen en woorden om te zetten in daden. Dit helpt kinderen om normen en waarden actief te leren en over te nemen in hun eigen gedrag.